Elämystalous - kuka siitä jaksaa kiinnostua? - vieraileva kirjoittaja Sanna Kyyrä

Elämystalous on monille meistä matkailun parissa toimivista ammattilaisista äärettömän kyllästyttävä termi. Miksi siitä kuitenkin kannattaisi innostua yhä uudelleen ja uudelleen? Vastaus on yksinkertainen: samasta syystä kuin jaksamme jatkuvasti jauhaa matkailun tuotekehityksestä, uusista liiketoimintamalleista, tai siitä kaikkien lempilapsesta - markkinoinnista. Elämystalous on nimittäin juuri se uusi näkökulma, jonka avulla tuotekehitys, markkinointi ja koko liiketoiminta voivat saada aivan uuden ja kilpailukykyisemmän suunnan.

Elämystaloudellinen ajattelutapa ei rajoitu vain matkailuyrityksiin vaan sitä voidaan soveltaa onnistuneesti eri toimialoihin ja toimialarajat ylittäviin yhteistyömalleihin - niin hankalalta ja kiusalliselta kuin se saattaa kuulostaakin.

Sähköinen liiketoiminta, tuotekehitys ja ennakointi ovat niin matkailualan kuin elämysteollisuudenkin kuumia perunoita. Miten nämä teemat on huomioitu erilaisissa matkailun elämyskohteissa?

Millä tavalla esimerkiksi espanjalaisen eCulturan toimintamallissa, jossa luodaan uutta ja innovatiivista matkailutoimintaa paikalliseen perinteeseen ja tietotaitoon perustuen, tulee esille elämysteollisuuteen nojaava tuotekehitys? Entäpä miten Åressa, joka on yksi naapurimaamme Ruotsin johtavista ympärivuotisista matkailukeskuksista, on huomioitu tulevaisuuden asiakkaiden tarpeet? Mitä sanottavaa mittavan julkaisu-uran matkailun eri ulottuvuuksilla omaavalla professori Michael Hallilla on elämysteollisuudesta, innovaatioista ja yritystoiminnasta? Mitä mieltä klusterijohtamisen ammattilainen Leena Zittling siitä, hyötyvätkö matkailuyritykset nyt jo elämystalouteenkin tunkeutuneesta klusteritoiminnasta?

Kaikkiin näihin ja varmasti myös moneen muuhun mieltäsi askarruttavaan kysymykseen saat vastauksen Rovaniemellä 23.4.2009 järjestettävässä Creative Lapland –seminaarissa, jossa elämystalouden mahdollisuuksia tarkastellaan lukuisten kansainvälisten ja kansallisten esimerkkien avulla. Jos haluat nostetta bisnekseesi, tänne kannattaisi tulla – ainakin verkottumaan ja testaamaan, tuottaako illanvietto yllätyskohteessa sinulle elämyksen.

Creative Lapland -seminaari on kansallisen Matkailun ja elämystuotannon osaamisklusterin kevään huippuseminaari matkailun ja luovien alojen ammattilaisille. Seminaarin käytännön järjestelyistä vastaa LEO yhteistyössä Rovaniemen kaupungin ja Lapin yliopiston kanssa.

Puhujat, lisätietoa ja rekisteröinti www.creativelapland.com.

Sanna Kyyrä , Creative Lapland

0 kommenttia:

Lähetä kommentti